Du måste satsa för att lyckas!

Apropå PISA-rapporten och mitt nya uppdrag i teorin och praktiken

Det talas just nu mycket om att satsa på skolan. Överallt sprids budskapet i olika slags medier. Politiker som företräder olika politiska partier är ganska eniga med varandra, oavsett partipolitisk tillhörighet, efter att resultaten från PISA-rapporten redovisades. Svenska elevers resultat ligger i botten. Därför vill politikerna att elevers kunskap, framförallt inom matematiken, ska förbättras genom att satsa på skolan. Det vill jag och alla andra skolledare också. Vi pratar ofta om det. Därför tycker jag att mitt arbete som skolledare, tillsammans med lärarnas arbete, har det absolut viktigaste samhällsuppdrag man kan ha.

Men vad menar politikerna egentligen, när de säger att
”Vi ska satsa på skolan?

Freebird Mincom Stairs av NFGphoto Foter CC BY-NCJag slog upp ordet ”satsning” och synonymer till det är: insats, investering, risktagande, chansning; kraftansträngning, ansträngning, engagemang

Jag tänker på min situation. Den jag beskrev i mitt första blogginlägg, där det förväntas av mig att jag ska göra en ”turnover”. Jag blev utvald att bli rektor för två skolor som skulle slås ihop till en skola. En årskurs F-5 och en årskurs 6-9 och bilda en årskurs F-9. Att de skulle slås ihop berodde på vikande elevunderlag, vilket i sin tur påverkade ekonomin negativt. På så sätt skulle det ekonomiska läget stabiliseras.
Det finns viss ekonomisk logik i det, men att slå ihop en låg- och mellanstadieskola med en högstadieskola innebär en stor organisationsförändring och det skapar nya utmaningar, som också kostar pengar. Jag som rektor, måste även förändra mitt ledarskap. Det uppstod många tankar hos mig inför uppdraget. Det är stor skillnad på en låg- och mellanstadieskola och högstadieskola.

Jag sa: ”- Om ni vill att jag ska göra en ”turnover”, jag kan jag klara det, men det blir inte lätt och det kommer att komma bakslag. Jag kan inte genomföra en förändring utan resurser såsom ekonomiskt stöd och framförallt kommer det att ta tid, minst tre år.” Det finns ett känt uttryck: ”Rom byggdes inte på en dag.” Det gäller även mitt uppdrag.

Vet du vad det engelska uttrycket ”turnover” betyder? Svänga över! Vända på något! Omstart! Nystart! Nej, inget av dem. Enligt engelsk-svensk översättning betyder ”turnover” omsättning, som i sin tur handlar om ekonomi och pengars rörelse. Det matchar ganska bra med innebörden av ordet ”satsning”. Det känns positivt på något sätt, lite som att satsning + turnover = SANT och det skapar höga förväntningar. På vår skola har vi ledorden Utmana dig själv – Se möjligheterna – Våga pröva – Satsa och lyckas och vi uppmanar eleverna att leva efter det.

Du som läser detta, vad tänker du på när det pratas om svenska elevers dåliga resultat i PISA-rapporten och att nu måste vi satsa på skolan och göra ”turnovers”?
För mig så innebär det att ha legitimerade och skickliga lärare, att ha IT-utrustning, att ha relevanta och adekvata läromedel i undervisningen, att ha en organisation som skapar möjligheter för kunskapsutveckling, etc. Jag kan räkna upp flera saker men stannar där.

Ett exempel: Om vi inte har IT-utrustning, då kan vi inte kräva att elever ska lära sig IT och då kan inte samhället ställa krav på att skolan ska ge eleverna kunskap inom IT vilket gör att IT-utvecklingen i Sverige avstannar. Samma resonemang gäller alla ämnen och framförallt matematik. Saknas det skickliga legitimerade lärare, utrustning, läromedel och en organisation som skapar möjlighet, så får vi det resultat som PISA visar. Nu är det väl ändå tid att vända den trenden och låta framtiden börja i skolan.

Desto mer man satsar, desto större möjlighet är det att lyckas. Omvänt, ju mindre man satsar desto mindre chans är det att lyckas. ”Du kan bara vinna om du är med och spelar”, etc. För mig låter det självklart, men är det så i praktiken? Jag får känslan av att det är publiken på läktaren som ger spelarna goda råd. Det är inte så jag vill att det ska vara.
När jag hör orden: ”Vi ska satsa på skolan!” vill jag att det ska betyda vad det betyder.

Uppsala kommun satsade 60 000 000 kr för att skapa Sävja Kulturcentrum. Det är bra, men jag/skolan fick lite pengar till målarfärg för att göra en ”turnover”. Dessutom var vi tvungna att göra jobbet själv, det vill säga måla korridoren.

Måla korridoren

Nu har det gått tre terminer av mitt nuvarande uppdrag, det vill säga 1,5 år. Det börjar äntligen vända och jag tycker att den nedåtgående spiralen tenderar att plana ut. Nu vill jag att den ska peka uppåt. För att komma dit, gäller det att fortsätta att satsa.

När politikerna använder sig av ord som ”turnover” (omsättning) och ”satsning” (insats, investering…) hoppas jag att de förstår vad de lovar och vilka förväntningar vi får och vilka möjligheter vi ser och vad besvikna vi blir om det inte satsas. Det blir rena berg- och dalbanan för oss som jobbar i skolan.
Det blir förvirrande. Är lite pengar för målarfärg, att satsa på en skola?

Jag och många andra skolledare tar vårt ansvar och spelar matchen med de resurser vi har, men vi kan inte chansa på kontringar, utan måste ligga på topp, hela tiden. Satsa på skolan, det vinner vi alla på och det kommer synas i PISA-rapporten.

 

Bild 1: Freebird Mincom Stairs av NFGphoto, Flickr, CC BY-NC något beskuren

Bild 2: Ungdomar målar om korridoren, foto: Anders Land

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *