Utvecklingssamtal, digitala verktyg och MOOC

En vecka går så fort, det är många intryck och arbetsuppgifter som ska sorteras och bearbetas. Den här veckan har jag haft utvecklingssamtal, testat gamla och nya digitala verktyg, varit på SETT och börjat en MOOC.

– Hur ska det gå? tänkte jag innan jag började med åttornas utvecklingssamtal utan stöd av skriftliga omdömen (bara F-varningar) från mina kollegor. Nu har jag genomfört två tredjedelar och det går bra. Både elever med stora svårigheter av olika slag och de duktiga har koll på sin skolsituation och kan i hög grad uttrycka det själva. Jag är stolt och tillsammans kan vi styra mot högre måluppfyllelse på alla nivåer. Vi jobbar på skolan med att från nästa läsår ha en tydligare modell för elevledda samtal. Hur gör ni på er skola?

I klassrummet har jag fortsatt använda Plickers för att engagera alla elever i klassrummet. Jag gillar det eftersom ingen behöver ha en digital enhet. Bra i grupper med stora sociala skillnader (eller yngre elever) eller i grupper där frestelsen från Insta, snapchat och Twitter blir för stor. Fokus på undervisning och lärande alltså. Jag demonstrerade Plickers i Uppsala kommuns monter på SETT och flera andra blev intresserade, det är kul att hjälpa till att sprida verktyg och metoder och att få diskutera med andra lärare. Ett annat verktyg jag testat är Zaption (som jag hörde om i avsnitt 9 av Skolspanarna). I princip går det ut på att man lägger in ett filmklipp (eget eller hämtat på t ex Youtube) och sedan kan man lägga in frågor på olika ställen i filmen. Jag gjorde det som en flippläxa inför en kemilektion där jag ville att de skulle vara förberedda så vi skulle kunna diskutera mer på lektionen, i det här fallet skillnaderna mellan fossila bränslen och biobränslen. När vi jobbat vidare ska eleverna redovisa i form av en debatt. Jag har också samarbetat med svensklärarna (sv och sva) som tränat lässtrategier och övat läsförståelse med eleverna, hoppas jag ska märka det på mina lektioner! På SETT blev jag påmind om att Mentimeter har fler frågefunktioner än att välja rätt alternativ/rösta. Man kan lägga in öppna svar, det vill säga eleverna (eller kollegorna om man gör det på konferens eller liknande) skriver ett par meningar och så får du som en anslagstavla av orden. Det använde jag i slutet av no-lektionen och här är något av vad de lärde sig.exitticket med mentimeter

Exit ticket med Mentimeter

En MOOC? Jo, jag försökte hänga på när det Digitala skollyftet startade hösten 2013 men lyckades inte. Nu såg jag någonstans om en kurs om BFL i no, den heter Assessment for learning in STEM teaching och finns på Futurelearns plattform. Dylan Wiliam är med och leder kursen, Leeds universitet är också med och det känns som en garanti för att kursen ska hålla hög nivå. Kursen har pågått snart en vecka (av sex, vilket känns som en klart överblickbar period!) men jag ligger redan lite efter. Nåja, det jag gjort är inspirerande och första veckan är lite av en uppstart så jag är snart ikapp. Jag har fått presentera mig och skriva upp vilka mål och förväntningar jag har på kursen, se några korta videointroduktioner och chansen att kommentera/diskutera med andra som går kursen. Själv tänker jag dessutom bli mer aktiv på Twitter genom att följa diskussionerna där också, #FLteachSTEM.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *