Lego, 4D och ny interaktiv teknik

Påsklovet är över och vi startar den sista delen av läsåret. Idag har mina elever skrivit rapporter om två studiebesök vi gjort. Vi var till LEC, Lego education center, som är en kommunal resurs som har lokaler på Polacksbacken. Jag har varit där förut med de elever som har NO som profil så instruktören hade förberett två olika uppdrag, ett för nybörjare och ett mer utmanande. Först får de bygga ihop roboten och redan där ser man som lärare hur eleverna kan följa en instruktion, samarbeta och vara lite envisa för det är många moment innan alla bitar är på plats. Sedan ska de utföra programmeringsuppdraget, programmeringen sker i Legos egen miljö men den påminner om Scratch och Hopscotch på så sätt att man lägger till olika enheter (kommandon) som man sedan gör inställningar i.

I dagens rapport skulle de skriva vilka olika delar som behövdes för att få roboten att fungera och vilken funktion varje del har.

”På motorerna satte vi på däck. Från varje motor gick det en sladd till datorn så att den kunde reglera fart och rotation på motorn som i sin tur roterade däcken. Sedan satte vi på några sensorer som gjorde så att roboten kunde “se” omvärlden.” Elev 1

Dagens andra rapport var om heldagen till Stockholm och Tekniska museet. Filmvisningen på Cino4-biografen var mest populär. Vi hade turen att vara ensamma i lokalen och tur var nog det när stolarna rörde sig första gången och klassen skrek ut sin skräckblandade förtjusning. Även här diskuterade vi tekniska system. Vad menas med 4D? Är ljudet inte medräknat? Hur fick de stolarna att röra sig? Många frågor fick svar på olika sätt och med olika komplexitet.

”Det kallas för 4D film för att det sprutar vatten ifrån baksidan ifrån stolarna och för att stolarna skakar. Det känns också att sakerna kommer rakt emot dig, det är därför man får ta på sig 3D-glasögon. Jag tror att stolarna skakade av en viss teknik som till exempe lufttryckare.” Elev 2

Vi testade också att jobba med Makey Makey där eleverna fick göra sina egna kontroller för att få saker att hända. Lite experimenterande i Scratch hann några också med. Den stora utställningen ”Digital revolution” utforskade vi också, mina elever roade sig med att spela gamla dataspel (minns du Pong?) medan jag njöt av konstinstallationer med anknytning till dataspel och ny interaktiv teknik.
Jag fotar mycket när vi är på studiebesök, bilderna och filmklippen är bra när man kommer hem och ska komma ihåg vad man gjort och vad man sett. Det blir också en del i mitt betygsunderlag, vad lyckades de få lego-robotarna att göra egentligen? Hur beskrev eleverna sina program när de prövade och omprövade sina idéer? Eleverna får också använda bilderna i sina rapporter (eller andra redovisningar) när vi skriver och bearbetar det vi varit med om som ett stöd för minnet och berättandet.

Maja1

Inga kommentarer
    • Maja Fernlöf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *